Grundkurs i Japanska

Jag fick ett inlägg om att veta lite mer om kursen jag går. Jag går då grundkurs i japanska på göteborgs universitet. Jag har inte kommit så långt än då jag har gått här i ca en månad. Det man ska lära sig allra först är hiragana sedan ganska snart katakana och dessa skriftsystem ska man lära sig väldigt fort. Inga problem för mig, då jag redan kan hiragana och katakana, men kanske lite svårt för dem som inte kan ett dyft. 

Samtidigt som man läser delkursen Hiragana läser man svensk grammatik. Enligt läraren måste man kunna svensk grammatik för att ens försöka sig på japansk grammatik. Jag själv tycker det är lite roligt eftersom den svenska och japanska grammatiken är helt olika. Men säger läraren så, så stämmer säkert det. 

Efter hiragana-lektionerna börjar textkurs. Det är då man börjar med glosprov och lära sig klockan osv. Den delkursen måste man ha godkänt i för att få godkänt i hela kursen. 

När man haft hiraganatenta och pluggat in katakana börjar man med Kanji, och det är där jag är. Jag ska ha min första lektion i Kanji imorgon. 

Längre än så kan jag inte förklara. Men jag tycker lektionerna hittills är otroligt roliga och jag trivs extremt mycket!



Kommentarer
Postat av: Tokyo - Love (Johanna)

Tack tack, låter bra! Verkar dock som att de som skiljer från det jag läste i <B>Tokyo</B> är att vi inte pluggade Kanju, eftersom det var en konversationskurs..



http://sakuradesu.blogg.se/

2011-02-17 @ 00:15:05
URL: http://sakuradesu.blogg.se/
Postat av: Mimmi

Nej men gud va lustigt, säger läraren så? Haha, usch jag som inte kan något alls. Vet knappt vad ett verb är. Jag har sett dom där böckerna här i affärerna, dom verkar så roliga, bilder och grejer! Är dom roliga? Tycker det verkar toppen, men det verkar som om dom bara går till 500 kanji eller något sånt :(

2011-02-18 @ 16:20:58
URL: http://kiminostyle.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0